دست نوشته ها
دست نوشته ها

دست نوشته ها

عید نوروز سبزه بکاریم یا نکاریم؟

حسین آخانی استاد دانشگاه تهران و گیاه‌ شناس، سبز کردن سبزه را سنتی بسیار خوب و محیط زیستی می‌ داند و معتقد است: از آنجا که بسیاری از خانواده‌ها به علت زندگی شهری دیدن رویش گیاه را تجربه نمی‌کنند؛ این کار باعث می‌شود افراد به خصوص کودکان روند رشد گیاه را از نزدیک ببینند، به ویژه اگر خودشان آن را بکارند نه اینکه از بیرون سبزه بخرند.


وی افزود: چند سالی است دیده می‌شود که افرادی می گویند برای سبز کردن سبزه بهتر است به جای گندم و دیگر بذرها از نهال‌ میوه‌های مختلف از جمله مرکبات استفاده شود که ایده علمی و منطقی نیست، آنها این حرف را در راستای صرفه‌جویی آب و بذر مطرح می‌کنند اما باید بدانیم میزان برنجی که روزانه در ته بشقاب افراد باقی می‌ماند و دور ریخته می‌شود بسیار بیشتر از این است که مقداری بذر کاشته شود.


این گیاه‌ شناس ادامه داد: ضمن اینکه کاشت بذر و سبزه یک نوع فرایندی است که به آن می‌گوییم «تَرسیب کربن»، یعنی اینکه سبزه می‌تواند مقداری از دی اکسید کربن (CO2) را جذب و به ماده آلی تبدیل کند بنابراین مخالفت با این کار منطقی به نظر نمی‌رسد و انجام آن بسیار هم پسندیده است.


آخانی گفت: اما مساله این است که افراد بعد از 13 به در (روز طبیعت) سبزه‌ها را در خیابان، جوی آب و دشت به حال خود رها و مانند پسماند با سبزه برخورد می‌کنند که این مساله با اولین باران موجب آب‌گرفتگی معابر می‌شود و هم اینکه چهره آن منطقه را نا زیبا می‌کند.


وی تاکید کرد: سبز کردن سبزه به خودی خود نه تنها مشکلی ندارد بلکه اگر از بذرها و گونه‌هایی استفاده شود که برای طبیعت مشکل‌ساز نباشند، به محیط زیست آسیب نزنند و به گونه‌ای وارد چرخه طبیعت شوند، کار بسیار پسندیده و نشاط آوری است.


استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: فضای مجازی پر شده از یک سری حرف‌های غیر کارشناسی و گاه احساساتی، بارها گفته‌اند وقتی به بیابان می‌روید بذر در جیب داشته باشید و در طبیعت بریزید این افراد نمی‌دانند این یک کار غیر علمی و غیر عقلانی است.


وی ادامه داد: درباره سبزه سبز کردن نیز حرف‌های زیادی در فضای مجازی رواج یافته است اما شما سبزه بکارید و هم‌زمان نهالی هم در باغچه بکارید این دو کار با هم مغایرتی ندارد اما باید دقت داشته باشیم که هر نهالی در هر نقطه‌ای از کشور رشد نمی‌کند مثلا نارنج و پرتقال مناسب آب و هوای تهران نیست بلکه به جای آن می‌توانند انگور بکارند اما نباید سنت دیرینه سبزه سبز کردن را کم‌رنگ کنیم.


وی تاکید کرد: تاکید من بر این است که سنت ما حفظ شود و در کنار آن هر کسی هم خواست بذری بکارد مشکلی وجود ندارد اما باید دقت کنیم که بذر مناسب انتخاب شود و مثلا گیاه مهاجم و آسیب‌زا نباشد.


آخانی به شهروندان پیشنهاد کرد انواع بذر سبزی خوردن مانند شاهی را سبز کرده و در هفت‌سین قرار دهند و درصورت تمایل، بعد آن را مصرف کنند.


وی اظهار داشت: در بسیاری از کشورها افراد مقابل منازل خود باغچه دارند و با طبیعت به طور مستقیم در ارتباط هستند اما متاسفانه زندگی آپارتمان‌نشینی تحمیلی، این گونه فضاهای زیبا را از ما گرفته است بنابراین سبز کردن سبزه فرصتی خوب هر چند کوتاه برای نزدیک شدن به این فضاست پس بهتر است آن‌ را حفظ کنیم.


استاد دانشگاه تهران درباره میزان آب مصرفی برای کاشت سبزه گفت: میزان آبی که برای سبز کردن گندم و حبوبات در یک بشقاب استفاده می‌شود در نهایت یک لیوان آب است، بهتر است آن افرادی که معتقدند با این کار آب هدر می‌رود در حمام و یا دستشویی آب کمتری مصرف کنند.


وی تاکید کرد: آبی که در نهایت به سبزه تبدیل شود هدر رفت آب نیست، آبی هدر رفت است که وارد سیفون و فاضلاب شده و یا تبخیر می‌شود یا با آن حیاط منزل و حتی پیاده‌رو را جارو می‌کنند در واقع هزاران برابر آب مورد نیاز آن سبزه‌ای است که برای هفت‌سین سبز می‌شود.

آخانی گفت: اصولا آب، حق گیاه است اگر ما انسان‎ها با استفاده بی‌رحمانه آب را هدر می‌دهیم در واقع حق گیاه را گرفته‌ایم و اگر یک لیوان هم به گیاه بدهیم اتفاقی نمی‌افتد.


وی اظهارداشت: کاشت سبزه یک سنت بسیار محیط زیستی است و مخالفان با آن می‌توانند این کار را نکنند اما نمی‌توانیم سبزه را از مردم بگیریم، به نظر من عید نوروز فرصت بسیار خوبی برای آشنایی بیشتر مردم با محیط زیست است چون بهار و فصل رویش است و مردم در این فصل طبیعت‌ گرایانه به سفر می‌روند.


آخانی گفت: استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی که بلای طبیعت ما شده و حجم زیادی آب پنهان در خود دارد، منافعش بسیار بیشتر از سبزه نکاشتن است.


منبع: کانال اختصاصى کارگروه دیدبان کوهستان


نظرات 8 + ارسال نظر
ماتیلدا پنج‌شنبه 23 اسفند 1397 ساعت 00:21

بهتر است آن افرادی که معتقدند با این کار آب هدر می‌رود در حمام و یا دستشویی آب کمتری مصرف کنند.
اینجا رسما عصابش بهم ریخته
الان که اکثرا انقدر تنبلن میرن سبزه اماده میگیرن سیزده به در هم میندازن اینور اونور
البته من جاهای مختلف دارم می بینم که دغدغه های زیست محیطی یخورده داره فراگیر میشه و این جای خوشحالی داره درسته که همه رعایت نمیکنن ولی ازینکه می بینم حفاظت از محیط زیست داره به دغدغه های ما هم اضافه میشه خوشحالم

راست گفته دیگه دیدم طرف وقتی میره حموم آب نصف تهران کم فشار میشه بعد همین آدما میان میگن سبزه سبز نکنید آب اسراف میشه. کدوم دغدغه؟ درصد سرانه مطالعه تو ایران رو یه نگاه کن تقریبآ همون اندازه ای که مطالعه نمیکنن هیولای طبیعت خور داریم

ماتیلدا پنج‌شنبه 23 اسفند 1397 ساعت 09:39

خب خیلیا فقط ادعا دارن و این حرفارو روشنفکری میدونن. نیما من توی فالوورهام یه خانم هست که تقریبا یماهه به حفاظت از محیط زیست و نه به پلاستیک علاقه مند شده و تقریبا هر روز استوری میذاره که از پلاستیک و نایلون استفاده نکنین حیوون ازاری نکنین و فلان
ولی مثلا یروز میاد از میز صبونه ش عکس میذاره که بیست سی تا ازین مربا و عسل ها که توی بسته های پلاستیکی کوچیکه روی میزشه! خب همین خانم قشنگ فقط داره ادا در میاره خیلیام ازش تبعیت میکنن دو روز دیگم از سرشون میفته
عوضش یه فالوور دیگه دارم که بدون هیچ ادعایی پسماند های روزانش تقریبا صفره
نه واقعا داره وضعیت یخورده بهتر میشه من خیلیارو میدیدم که حفاظت از محیط زیست براشون یه ارزن مهم نبود ولی الان دارن سعی میکنن ادمای بهتری باشن و با زمین مهربونتر باشن
این چیزارو توی مدرسه و توی خانواده بهمون یاد ندادن. خودمون باید یاد بگیریم
من از رو منبر بیام پایین دیگه

ای کاش روشنفکری بدونن، طرفداری از محیط زیست شده چشم و هم چشمی و کلاس گذاشتن. همین دوشنبه ای که گذشت یه خانومه ۴۵ساله تو کوه میگفت من حتی از لیوان پلاستیکی هم استفاده نمیکنم! حالا درست دو ساعت قبلش از بالای دره توچال میومدم پایین، دیدم داشت با دوست پسر ۲۵سالش بیخ یه درخت آتیش روشن میکرد که خداروشکر شاخه ها خیس بود موفق نشد.
امیدوارم اینطور باشه سعی کنن ولی ادا دراوردن نباشه.
بیا مثلآ همین خودت الان با سیگار روشن رفته بودی رو منبر چوبی که اگه منبر آتیش بگیره باز باید درخت قطع کنن منبر بسازن. آخه این شد کار

roya پنج‌شنبه 23 اسفند 1397 ساعت 10:43 http://dreamaway.blogsky.com/

ما تو حیاطمون لیمو و نارنج داریم
و صد تا گل نرگس

امسال م سبزه کاشتیم اما هنوز بالا نیومده چند روز دیگه ام عیده کاش بشه با یه اجی مجی ریشه سبزه رو بیارم بالا...

لیمو و نارنج یه طرف اون صدتا گل نرگس هم یطرف. ما هم نارنج داریم ولی گل نداریم، بهشته حیاطتون.
خوب جایی مطرح کردی متخصص سبز کردن سبزه ام. بردار یه کیسه فریزر بکش رو سبزت طوری که پایینش آزاد باشه، تا رطوبت داخلش چندبرابر بشه و در نتیجه رشدش چندبرابر بشه. داخلش میشه مثل یه مدل کوچیک شده جنگل های بارانی و مرطوب. با اسپری هم گاهی بهش آب بزن طوری که آب زیاد جمع نشه ته ظرف.

roya پنج‌شنبه 23 اسفند 1397 ساعت 21:28 http://dreamaway.blogsky.com/

ممنون همین کارو کردم ...

یوقت اگه سبزت زود رشد نکرد نگران نباش عوضش تا ۱۳ بدر خوب دووم میاره..

roya جمعه 24 اسفند 1397 ساعت 09:45 http://dreamaway.blogsky.com/

امروز صبح که دیدمش واقعا تعجب کردم
کاری ک گفتی شبیه اجی مجی کردن بود
تو علاوه بر دکتر جادوگر هم هستی...

یعنی هرکی بیاد پیتزا تجویز کنه میشه دکتر؟ چه راحته پزشک شدن!
سبزه من شده بیست سانت فقط نمیدونم مادس یا نره

roya جمعه 24 اسفند 1397 ساعت 12:40 http://dreamaway.blogsky.com/

تو دنیای مجازی بله میشه راحت دکتر شد ...

سبزه من دخمله ...


یادت نره دخملتو تو آفتاب بذاری، فتوسنتز نیاز به نور هم داره حتی بعد از جذب دی اکسید کربن توی هوا، جذب نور و آب، دخترت برات اکسیژن خالص تولید میکنه

roya جمعه 24 اسفند 1397 ساعت 15:55 http://dreamaway.blogsky.com/

دخملم این چند روز همش تو خونه بوده
فردا میبرمش زیر نو آفتاب ...

کرم ضد آفتاب بهش نزنی

roya جمعه 24 اسفند 1397 ساعت 19:39 http://dreamaway.blogsky.com/

وااا نزنم که صورتش لک میندازه...

چه جیگری بشه برنزه کنه عینک آفتابی هم یه صورتی بزن براش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد