دست نوشته ها
دست نوشته ها

دست نوشته ها

کشف کهکشانی پر از طلا

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست برای اولین ‌بار موفق به کشف کهکشان نادر از جنس فلزات سنگین و گرانبها مثل طلا، پلاتین و نقره شدند. دانشمندان معتقدند که فلزات سنگین مثل طلا، پلاتین و نقره در گروه عناصر r-process قرار دارند که در فرایند فروپاشی هسته‌ ابرنواخترها ساخته می‌شوند. در واقع کشف اولین کهکشان مملو از فلزات سنگین نه تنها خود یک دستاورد بزرگ تلقی می‌شود بلکه می‌تواند سرنخی برای حل معمای فرایند تشکیل عناصر سنگین نیز باشد. با اینکه ماهیت اکثر عناصر ارزشمند موجود در جدول تناوبی مثل طلا، نقره و پلاتین در طول بیش از 6 دهه برای دانشمندان ناشناس مانده است، اما با کشف کهکشان مملو از عناصر سنگین می‌توان خاستگاه این عناصر را در کیهان شناسایی کرد. پژوهشگران معتقدند که دلیل ارزش بالای عناصری مثل طلا، نقره، پلاتین و اورانیوم، عدم وجود پروسه تولید این عناصر در زمین و منظومه شمسی است، چرا که این عناصر در فرایند سنتز هسته‌ای و در جریان برخورد و انفجار ستاره‌های نوترونی چگال با سرعت بسیار بالا تولید شده و از طریق سنگ‌های آسمانی در زمان تشکیل منظومه شمسی به سیاره آبی ما منتقل شده‌اند. کهکشان کوتوله حاوی عناصر سنگین با نام Reticulum II در فاصله 100 هزار سال نوری از زمین قرار دارد. پدیده ساخت عناصر سنگین برای اولین ‌بار در سال 1957 توسط فیزیکدانان مطرح شد. در این پدیده نوترون‌ها تحت تاثیر دمای غیرقابل تصور به سرعت در هسته‌ی عناصر منتقل شده و عناصر سنگین‌تر از آهن را می‌سازند. پروفسور آنا فربل، متخصص فیزیک از موسسه فناوری ماساچوست عنوان کرد: مهم‌ترین دلیل کمیابی عناصر سنگین و خاص مثل طلا، خاستگاه دوردست این عناصر است، چرا که این عناصر در جریان برخورد سریع ستاره‌های نوترونی با سرعت غیرقابل تصور تشکیل می‌شوند. وی در ادامه افزود: فرایند تولید عناصر سنگین تا حدی انرژی‌بر است که نمی‌توان آنها را در پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های جهان تولید کرد.


پ.ن:

هیچی دیگه تا دانشمندا بتونن وسیله ای اختراع کنند که بشه باهاش این فاصله ی طولانی صد هزار سال نوری رو طی کرد خانما پَر پَر شدن!


دودی کردن ماهی در سریال از سرزمین شمالی

امروز ساعت ۱۳ چهارمین قسمت از سریال قدیمی و زیبای از سرزمین شمالی از شبکه تماشا پخش شد، در این قسمت خاله ی بچه ها ماده ی سفید رنگی رو روی تخته سنگ داغی که زیرش ذغال بود میریخت تا دود کنه و ماهی و گوشت ها دودی و حفظ بشه برای زمستون. در زمستان سردو برفیِ هوکایدو به علت بارش چند متر برف و بسته شدن مسیرها دسترسی به مواد خوراکی و خرید از شهر نیست. اون ماده سفید رنگ برنج نیم دونه بود معمولآ در شرق با شکر قهوه ای و چای خشک مخلوط میکنند و برای دودی کردن گوشت استفاده میکنند.


پ.ن:

دودی کردن ماهی توسط سوزاندن برنج به این معنی نیست که برنج دودی هم با جزغاله کردن ماهی، دودی میشه.


کتاب و کتاب خوانی از منظر بزرگان

  • مسعودی
ابوالحسن علی بن حسین مسعودی، صاحب کتاب معروف مروج الذهب درباره کتاب، چنین می گوید: «چه همدم و یار خوبی است کتاب! اگر خواهی، لطایف آن سرگرمت کند و بخنداندت و گرخواهی، مواعظ آن، تو را اندرز دهد. کتاب، مونسی است که از نشاط تو نشاط گیرد و با خفتن تو بخوابد و جز آن چه تو خواهی نگوید. همسایه ای نکوکارتر، معاشری منصف تر، رفیقی مطیع تر، معلمی پرمایه تر، یاری لایق تر و امین تر و سودمندتر و نکوخصال تر و سرگرم کننده تر از آن نیابی. اگر بدونظر کنی، تو را بهره دهد، فهمت را قوی کند و علمت را بیفزاید».

  • ابن ادریس
ابن ادریس حلی که از فقیهان نامور اسلامی است، درباره کتاب چنین می گوید: «چه بسا انسان فرزانه ای که در می گذرد، ولی کتاب هایش می ماند. خردمند، فانی می شود؛ اما اثرش ماندگار می گردد. اگر پیشینیان در کتاب هایشان حکمت های شگفت را جاودانه و شیوه زیست خود را برایمان ثبت و بدین ترتیب نادیدنی را برایمان دیدنی نمی کردند و درهای بسته را نمی گشودند و فزونی دانش خود را بر کمی معلومات ما نمی افزودند، اکنون چه عاقبتی نصیب ما می شد؟»

  • جاحظ
جاحظ، یکی از ادیبان مشهور و دانشمند معروف جهان اسلام است. وی درباره کتاب، سخن جالبی دارد. ایشان در این باره می گوید: «کتاب، درختی است که همیشه پربار و پرمیوه و ثمر است. کتاب، هم نشینی است که تو را خسته و ملول نمی سازد. دوستی است که تو را فریب نمی دهد. رفیقی است که به تو آزار نمی رساند. اگر مطالعه کتاب هیچ فایده ای نداشته باشد، جز همین که تو را از ایستادن بیهوده در منزل و نگاه کردن به عابران باز دارد، کفایت می کند».

  • اسمیت
اولیور کولد اسمیت، یکی از نویسندگان سرشناس غربی، درباره کتاب می نویسد: «وقتی که دفعه اول، یک کتاب خوب می خوانم، مانند آن است که با یک دوست جدید آشنا شده ام. وقتی که همان کتاب را دو مرتبه می خوانم، مانند آن است که با دوست قدیمی، مجددا ملاقات کرده ام».

  • ساموئیل اسمایلز
اسمایلز، در مورد فایده های کتاب می گوید: «کتاب، برای طبقات مختلف مردم مفید است. چه بسیار کسانی که قوای افسرده و خاموش آنان، پس از خواندن تاریخ حیات بعضی رجال بزرگ، شعله ور شده است و در خود، استعداد کافی احساس نموده، از تنگنای بطالت به شاهراه کار و سعادت افتاده و رشته زندگی را به کلی تغییر داده اند. گاه، کتاب انسان را سراپا شعله و همت و غیرت و نشاط می کند».