دست نوشته ها
دست نوشته ها

دست نوشته ها

کتاب در گردش!


فرانسوی ها یک عادت خوب دارند به نام بوک کراسینگ (کتاب در گردش). وقتی کتابی که دارن می‌خونن تموم میشه، هر جایی باشند رهایش می‌ کنند تا یکی دیگه برداره بخوندش.


کتاب در گردش در فرانسه


کتاب در گردش (به انگلیسی: BookCrossing) در ویکی پدیا:


در واقع به معنای رها کردن کتاب در مکانهای عمومی است تا بوسیله اشخاص دیگر برداشته شود و بعد از خوانده شدن بار دیگر در مکانی عمومی رها شود تا دیگر افراد نیز از آن کتاب بهره مند شوند. این واژه برگرفته شده از نام یک باشگاه کتاب خوانی مجازی به نام bookcrossing.com می‌باشد که جهت تشویق مردم به کتابخوانی و با شعار تمام دنیا را یک کتابخانه کنید تأسیس شده است.


تاریخچه:


ایده کتاب در گردش اولین بار توسط ران هورنبیکر در مارس ۲۰۰۱ مطرح شد. حدود ۴ هفته بعد در ۱۷ ام آوریل او سایت را راه‌اندازی کرد، سایتی که در سراسر دنیا رشد و گسترش یافت. در آوریل ۲۰۰۳ سایت بیش از ۱۱۳٫۰۰۰ عضو داشت و در سال ۲۰۰۴ واژه "bookcrossing" وارد فرهنگ لغت آکسفورد شد.در مارس ۲۰۱۲ تعداد اعضای این وب سایت از یک میلیون گذشت و تعداد کتابهای ثبت شده در آن به رقم ۸٫۵۰۰٫۰۰۰ رسید.


پ.ن:
اگه تو ایران این روش باب بشه بیچاره کسی که کتابِ در گردش نویسنده وبلاگ کاما نصیبش بشه.. دیگه بعد از خوندن کتاب اون آدم سابق نمیشه!



کُندوک چیست؟

یخ و آتش

کُندوک چیست؟

قوطی آلومینیومی سموم دفع آفات کشاورزی که با چندین بار جوش آوردن سرکه و آب داخل آن سم زدایی و آب بندی شده و به دلیل جمع و جور بودن و کم جا گرفتن و سریع جوش آوردن آب از قدیم مورد توجه چوپان ها و صحرانشینان و کوهنوردان واقع شده و برای تهیه آب جوش و چای و دیگر دمنوش ها حتی قهوه از آن استفاده میکنند. کوهنوردان با قوطی آلومینیومی عطر خالص وارداتی قابل تهیه از عطر فروشی ها که آن هم نیاز به آب بندی دارد هم کندوک درست میکنند، ولی بیشتر از قمقمه آلومینیومی آب که نیازی به آب بندی ندارد و در بیشتر مغازه های لوازم ورزشی در چند اندازه موجود است استفاده میکنند، قمقمه از لحاظ اندازه و قیمت با قوطی آلومینیومی خالی عطر برابر است.

دسته کندوک: 

سیم فلزی نازکی از گلوی کندوک به پایین آن میبندند و برایش دسته ساده ای درست کرده و از آن بعنوان دستگیره استفاده میکنند. دره نوردان دره های شمالی توچال همیشه در کوله پشتی خود کندوک دارند و گاهآ تا بیست کندوک هم دیده شده که یکجا توسط این کوهنوردان در آتش و بر روی زغال گذاشته شده است. کُندوک داخل تصویر بالا قمقمه آلومینیومی سایز کوچک آب است که ظرفیتی معادل سه فنجان دارد.


هشدار:

بیشتر قوطی ها و بطری های فلزی مانند قمقمه آلومینیومی آب و حتی قوطی های آبمیوه و نوشابه, یک لایه نازک مواد پلاستیکی (برای خورده نشدن آلومینیوم توسط رطوبت) بی رنگ در دیواره داخلی خود دارند و ممکن است موقع حرارت دیدن سرطانزا باشند و داخل آب وارد شوند. بهتر است قمقمه ارتشی تهیه نموده و از یقلوی آلومینیومی زیر قمقمه استفاده کنید, از فویل آلومینیومی نازک هم میتوان بعنوان درب یقلوی هنگام جوش آوردن آب و یا پخت غذا استفاده نمود. در صورت استفاده از در بر روی یقلوی, آب زودتر جوش می آید و بوی دود آتش نمیگیرد و خاکستر داخل آب ریخته نمیشود.



مطالب مرتبط:

کُندوک چوپان ها بهتر است یا کوهنوردان؟


سکوت

بعضی‌ ها می‌ خواهند حرف زدن را درست در لحظه‌ ای بیاموزند، که در آن‌ لحظه، سکوت‌ کردن را باید آموخت..