دست نوشته ها
دست نوشته ها

دست نوشته ها

قهرمان فعلی شطرنج جهان کیست؟

ماگنوس کارلسن قهرمان فعلی شطرنج جهان

اسون ماگنوس اوئن کارلسن (زاده ۳۰ نوامبر ۱۹۹۰ درتنسبرگ، نروژ) استاد بزرگ و نابغه شطرنج اهل نروژ است که بازیکن شماره یک رتبه‌بندی جهانی شطرنج و قهرمان فعلی شطرنج جهان است. ریتینگ اوج او ۲۸۸۹٫۲ می‌باشد که در عین حال بالاترین ریتینگ تاریخ شطرنج نیز محسوب می‌شود. از سال ۲۰۰۹، او در ۵ سال پیاپی برنده جایزه معتبر اسکار شطرنج شده‌ است. 

کارلسن در سنین پایین توانایی‌ های ذهنی و استعدادهای خود را نشان داد، او در دو سالگی قادر به حل پازل‌ های ۵۰ تکه ای بود. در چهار سالگی توانایی ساخت اشکال با لگو را به دست آورد، او در این سن دستورالعمل‌ هایی که برای افراد ۱۰ تا ۱۴ سال بود را انجام می‌ داد. پدر ماگنوس که خود شطرنج بازی آماتور محسوب می‌ شد، در پنج سالگی به او روش بازی کردن شطرنج را آموخت اما مگنوس در ابتدا چندان علاقه ای به بازی نشان نمی‌داد. او سه خواهر نیز دارد و در سال ۲۰۱۰ اظهار داشت یکی از چیزهایی که او را به شطرنج ترغیب می‌کرد تمایل به شکست دادن خواهر بزرگش بوده‌ است.

سایمن آگدستین بر حافظه استثنایی کارلسن تأکید می‌کند و می‌گوید او در پنج سالگی می‌توانست مناطق، پرچم‌ها، و پایتخت‌های تمام کشورهای جهان را بیان کند. بعدها کارلسن حتی تعداد جمعیت مناطق و مراکز اداری تقریباً تمام شهرداری‌های نروژ را هم حفظ کرد. کارلسن در اولین مسابقه خود در مسابقات قهرمانی شطرنج نروژ شرکت کرد. این مسابقه در سال ۱۹۹۹ برگزار شد و در این زمان کارلسن ۸ سال و ۷ ماه داشت. او در این مسابقات نمره ۶½/۱۱ را بدست آورد.


ماگنوس کارلسن در ویکی پدیا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد