دست نوشته ها
دست نوشته ها

دست نوشته ها

کتاب در گردش!


فرانسوی ها یک عادت خوب دارند به نام بوک کراسینگ (کتاب در گردش). وقتی کتابی که دارن می‌خونن تموم میشه، هر جایی باشند رهایش می‌ کنند تا یکی دیگه برداره بخوندش.


کتاب در گردش در فرانسه


کتاب در گردش (به انگلیسی: BookCrossing) در ویکی پدیا:


در واقع به معنای رها کردن کتاب در مکانهای عمومی است تا بوسیله اشخاص دیگر برداشته شود و بعد از خوانده شدن بار دیگر در مکانی عمومی رها شود تا دیگر افراد نیز از آن کتاب بهره مند شوند. این واژه برگرفته شده از نام یک باشگاه کتاب خوانی مجازی به نام bookcrossing.com می‌باشد که جهت تشویق مردم به کتابخوانی و با شعار تمام دنیا را یک کتابخانه کنید تأسیس شده است.


تاریخچه:


ایده کتاب در گردش اولین بار توسط ران هورنبیکر در مارس ۲۰۰۱ مطرح شد. حدود ۴ هفته بعد در ۱۷ ام آوریل او سایت را راه‌اندازی کرد، سایتی که در سراسر دنیا رشد و گسترش یافت. در آوریل ۲۰۰۳ سایت بیش از ۱۱۳٫۰۰۰ عضو داشت و در سال ۲۰۰۴ واژه "bookcrossing" وارد فرهنگ لغت آکسفورد شد.در مارس ۲۰۱۲ تعداد اعضای این وب سایت از یک میلیون گذشت و تعداد کتابهای ثبت شده در آن به رقم ۸٫۵۰۰٫۰۰۰ رسید.


پ.ن:
اگه تو ایران این روش باب بشه بیچاره کسی که کتابِ در گردش نویسنده وبلاگ کاما نصیبش بشه.. دیگه بعد از خوندن کتاب اون آدم سابق نمیشه!



نظرات 2 + ارسال نظر
Sara دوشنبه 27 آذر 1396 ساعت 21:35

چقدر خوبه این کار:) وای فکرشو بکن بدون صرف هزینه کلی کتاب میتونی بخونی*.* فکر نمیکنم تو ایران اتفاق بیفته.
نویسنده کاما رو میشناسم روی کتاباش حساسه اونارو به کسی نمیده:)

خیلی خوبه ولی درسته اینکار اینجا باب نمیشه یه مدت تهران بصورت امتحانی و غیر گسترده خواستن کتاب در گردش بذارن جواب نداد بر میداشتن میبردن کتابارو میفروختن یا میخوندن نگه میداشتن. فرهنگ سازی هم تو ایران چند میلیون سال طول میکشه!

الهی شکر رو کتاباش حساسه به کسی نمیدشون، جوونای مردم کمتر از راه بدر میشن

Sara سه‌شنبه 28 آذر 1396 ساعت 20:15

چقدر خوب میشد اگه این اتفاق توی ایران هم میفتاد. میدونی اینجا خیلیا ارزش کتاب رو نمیدونن من قبلا عضو کتابخانه بودم اکثر کتابایی که میگرفتم توش پره دستخط و درد دل و شعر بود که ادماییکه کتابو امانت گرفته بودن اون چیزارو نوشته بودن.
فکر میکنم برای ماها همینقدر که با کتاب ها با احترام رفتار کنیم هم یه قدم خیلی بزرگ و مهم رو برداشتیم. حالا کتاب در گردش که خیلی دور از دسترس بنظر میاد.
تو حاضر بودی کتاباتو بذاری که بقیه بردارن بخونن؟

باورنکردنیه. کی آخه تو کتاب چیزی مینویسه
خدا رو شکر اینور نشده کتاب از کتابخونه بگیرم داخلش چیزی نوشته شده باشه فقط یبار اندماغ لای دوتا برگ کتاب چسبیده بود که بزور ولی باظرافت برگه هارو از هم بازش کردم سریع خوندمش بعدسریع چسبوندم بهم مثل اولش شدو رفتم صفحات بعدی کتاب.
موافقم، خوب میشد ولی افسوس که تو ایران جواب نمیده..
بلهه. حاضر بودم، حتی یه کتاب با ارزش رو تو سایت دیوار با قیمت پایین گذاشتم برای فروش به این نیت که استفاده بشه، یه دانشجوی خانوم تماس گرفت ازم خریدش..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد